Buenos Aires...... op de fiets

18 januari 2020 - Buenos Aires, Argentinië

Gisteren aangekomen in Buenos Aires.  Ons hotel ligt hartje centrum. Een mooie uitvalbasis om de stad te ontdekken.  De hoofdstad van Argentinië, gelegen aan de brede rivier Rio de la Plata. Buenos Aires city heeft ruim 3.000.000 inwoners, maar met alle buitenwijken meegeteld die in de loop der tijd aan de stad zijn vastgegroeid, Groot Buenos Aires genoemd, zijn het zo'n 13 miljoen mensen bij elkaar.  Deze wereldstad is het economische en culturele hart van Argentinië en zoals ze zelf graag zeggen de meest Europese stad van Zuid Amerika. Italiaanse, Spaanse, Franse invloeden zie je terug in de architectuur  met prachtige gebouwen en monumenten, theaters en de infrastructuur met de mooie Plaza's en Avenues. Een land met een heftige geschiedenis, hoogte- en diepte punten. Bijzonder als je het politieke verhaal hoort.  Waar de huidige linkse politiek nog altijd vanuit de gedachte van Evita Perón regeert, met nationalistische trekjes. Maar ook met een verleden van militaire dictatuur en onderdrukking van de bevolking. Een land dat eigenlijk opnieuw failliet is, een enorme inflatie kent en torenhoge buitenlandse schulden en geen idee hoe dit af te lossen.

Onze fietstour start op Plaza San Martin waar generaal Martin met een groot standbeeld wordt vereerd. Hij heeft veel betekend voor de Zuid-Amerikaanse onafhankelijkheid en is een nationale held van Argentinië.  Vervolgens door naar Puerto Madero. Gisteren dit gebied al wandelend bezocht. De witte harpvormige brug Puente de la Mujer (de vrouwenbrug) valt hier direct op. De verbeelding van de architect in dit ontwerp was het uitgestrekte been van een tangodanseres. Ook de Nederlandse ambassade is hier gevestigd, evenals Plaza Reina Holanda (plein van de Hollandse Koningin), in 2004 aangeboden bij een staatsbezoek van toenmalig Koningin Beatrix, samen met Máxima.

Vervolgens  door naar de volkswijk La Boca. Van oudsher een arbeiderswijk met havenarbeiders, een mengelmoes van nationaliteiten. Een levendig nachtleven en het ontstaan van de tango. In de jaren 20 van de vorige eeuw raakte het echter verval.  Totdat een Argentijnse schilder bedacht dat kleuren de buurt.... en de bewoners mogelijk konden opvrolijken. Het straatje met woningen van golvend plaatijzer werd Caminito  genoemd en veranderde uiteindelijk in een toeristische attractie, met een marktje, schilders, dansers. We hebben hier rondgewandeld en een koffiestop. Daarna langs het stadion van de voetbalclub Bocas Juniors. De club waar Maradona ooit gespeeld heeft.

Vanuit La Boca fietsen we door naar de wijk San Telmo. Tegenwoordig een wijk met antiquairs, art galeries  en trendy restaurants. Het centraal gelegen Plaza  Dorrego is in de namiddag en avond één groot terras met muziek en tango. Van hieruit fietsen we door naar het Plaza de Mayo. Blikvanger hier is het Casa Rosada, het presidentieel paleis.  Eind jaren veertig stond Evita Perón vanaf het balkon een menigte  toe te spreken. Ook is het plein bekend om de protesten van de Madres (moeders). Het witte hoofddoekje symboliseert de luiers van onze kinderen. Het wekelijks noemen van de namen betekent "wij zijn ze niet vergeten,  zij bestaan.

Nog een korte route door het centrum brengt ons terug bij het beginpunt Plaza San Martin.  Een zeer leuke manier om de stad te leren kennen en zeker ook erg interessant met alle achtergrond informatie. Morgen staat nog een bezoek aan de wijk Recoleta ook programma. Een wijk voor de welgestelden,  herenhuizen, exclusieve modehuizen,  veel groen en de bekende begraafplaats van vele politieke leidets en waar o.a. Evita in het familiegraf Duarte is bijgezet.

20200117_235045DSCN209420200117_235415DSCN2045DSCN2052

1. Roely:
    18 januari 2020
    Wat lijkt mij dat een geweldige ervaring, om zo'n stad per fiets te ontdekken !
    Vorige week op tv gezien; Frans Bauer dezelfde soort tour .
    Genieten maar lieve vrienden!
  2. Mirna:
    18 januari 2020
    Goed begin van de reis!!! 😍👍🏼
  3. Emmy:
    18 januari 2020
    Wat mooi om te zien,een rijke cultuur..en dan op de 🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️,geniet ervan.
  4. John:
    18 januari 2020
    Mooi om te lezen. Lekker meegenieten met jullie reis. En genieten van de foto's. Ik blijf jullie volgen.
  5. Christina:
    18 januari 2020
    Hoi, mooie omgeving, en een mooi verslag. Heel veel plezier verder.✋
  6. Eelke:
    18 januari 2020
    Lijkt mij een hele mooie ervaring om daar te zijn.
    Geniet er van en ben al benieuwd naar het volgend verslag
  7. Heleen Delker:
    19 januari 2020
    Moi,
    Wat mooi om zo een beetje mee te genieten met jullie . Kijk uit naar de rest van de verhalen. Veel plezier.
    Groetjes
  8. Lieve Groet van Stien:
    22 januari 2020
    Leuk...en natuurlijk op de fiets..Geweldig….Groetjes.