Iguazú watervallen Argentinië & Brazilië

6 februari 2020 - Puerto Iguazú, Argentinië

De reden dat we naar het noorden afreizen is omdat we de immense watervallen van Iguazú ook graag willen bezoeken. Het ligt boven in het noordelijkste puntje in de provincie Misiones op de grens met Brazilië en Paraguay.

20200206_201918

Iguazú,  wat "groot water" betekent, ligt verscholen in het groene regenwoud. De Iguazú rivier komt vanuit Brazilië met een ondiepe u-bocht Argentinië binnen. Hier verspreid het water zich over een enorme breedte van zo'n 2,7 km, tussen vele eilandjes door, waarna het water zich met donderend geweld over de basaltrand naar beneden stort. Er zijn verschillende hoogtes / cascades en het water zoekt zich vervolgens een weg, waardoor  weer nieuwe watervallen ontstaan. Afhankelijk van de aanvoer van de hoeveelheid water zijn er tussen de 275 en 300 watervallen/stromen te zien. Deze periode in de zomer is de gemiddelde wateraanvoer +/- 1.000.000 liter per seconde.  In drogere periodes is dat zo'n 200.000 liter per seconde.

20200206_201754

20200206_201636

De Iguazú rivier vindt zijn oorsprong in Brazilië op zo'n 1300m hoogte. Hij slingert door het regenwoud en na de watervallen van Iguazú eindigt de rivier daar in de rivier Parana. Deze rivier vormt de grens tussen Argentinië en Paraguay. Ondanks dat de rivier bijna in zijn geheel door Brazilië stroomt, bevindt slechts 20% van de watervallen zich aan de Braziliaanse kant. 80% van de watervallen behoren bij Argentinië.

20200206_201523

20200206_201222

Het geheel is nu een nationaal park in beide landen. Aan de Argentijnse kant zijn er meerdere wandelroutes en uitzichtpunten en kom je het dichtsbij Garganta de Diablo (Duivelsstrot). Eén brede waterval waar je middels een uitkijkplatform dichtbij komt en nat wordt van de nevel van het naar beneden stortende water. Midden door deze waterval loopt de grens Argentinië/ Brazilië. (foto's deels wazig door spetters op lens)

20200206_200932

Vanaf de Braziliaanse kant heb je meer een totaal panorama overzicht. Na elke bocht.... bij ieder platform ga je opnieuw foto's en filmpjes maken. Een kleine selectie toegevoegd.  Het was moeilijk kiezen. De locatie heeft ook voor meerdere films als decor gediend (o.a. Indiana Jones, James Bond, Miami Vice). Wat een prachtig natuurspektakel.  Kijk ook onder kopje video. Paar korte filmpjes geüpload.

20200206_201426

Hiermee komt ook het einde van onze reis door Argentinië in zicht. Morgenmiddag vliegen we terug naar Buenos Aires en zaterdagmiddag de vlucht naar Amsterdam waar we dan zondagochtend rond 10.00 aankomen.  Maar wat kunnen we terugzien op een fantastische reis. Een prachtig land ontdekt. Waar de bevolking ondanks de politieke crisissen gewoon door gaat. Vriendelijk, behulpzaam en ook een goed georganiseerd land. Over het algemeen overal netjes en schoon, terwijl je dat in Zuid-Amerika misschien iets minder snel zou verwachten.  Een land dat qua natuurschoon zoveel moois te bieden heeft.  Totaal verschillende gebieden met ieder hun eigen specifieke schoonheid. Het heeft onze verwachtingen overtroffen.

Bedankt lezers en volgers voor het meereizen en de leuke reacties die we kregen op ons reisverslag. Misschien hebben we jullie een beetje enthousiast kunnen maken.......

1. Jacqueline:
    Prachtig!
  2. Miranda:
    6 februari 2020
    WAUW wat prachtig die watervallen zeg😍En wat heb ik genoten van jullie prachtige verhalen en foto's. Bedankt dat ik mee mocht genieten van jullie mooie reis. Vond het super!! Alvast een goeie reis gewenst. Liefs Miranda
  3. Yolanda Wals:
    Goede thuisreis!
  4. Mirna:
    6 februari 2020
    PRACHTIG! Geniet nog ff van de laatste dagen en goede reis weer terug naar huis!! 😘
  5. Leonie:
    6 februari 2020
    Wauw wat prachtig zeg!!😍😍 nog even genieten en dan alvast een goede reis naar huis!! Dikke kus😘
  6. Aly:
    6 februari 2020
    Wat hebben jullie weer een hoop moois gezien. Fijn dat wij op deze manier mee mochten reizen en genieten. Morgen nog een hele dag Zuid Amerika. Nog even lekker genieten en dan....alvast een hele goede reis naar Appingedam gewenst.
    We zien elkaar weer in- of aan het water. Liefs!
  7. Hannie:
    6 februari 2020
    Wat een geweldige foto's en ik heb weer genoten van je mooie verhalen!!! Goede reis terug.
  8. John:
    6 februari 2020
    Prachtig allemaal. Een hele hoop mooie herinneringen. Een hele goeie reis weer terug.
  9. Bernard:
    6 februari 2020
    Bedankt dat wij op deze manier hebben kunnen meegenieten van jullie verhalen en foto’s. Goede reis terug.
  10. Annemieke:
    6 februari 2020
    Bedankt dat we mochten meereizen. Goeie thuis reis!
  11. Emmy:
    7 februari 2020
    Wat fijn dat we toch nog zijdelings van jullie reis hebben kunnen genieten Prachtige foto's van de watervallen.Goeie vlucht terug.
  12. Ineke:
    7 februari 2020
    Fantastisch die watervallen. Kortom jullie hebben een prachtige reis gemaakt. Goede reis naar huis.
  13. Janny:
    7 februari 2020
    Wauw.. Prachtig... Fijn om op deze manier mee te genieten van jullie mooie reis... Wens jullie alvast een hele goede reis terug naar huis..
  14. Lieve Groet van Stien:
    7 februari 2020
    Prachtig om een beetje mee te reizen met jullie...….Een Goede reis terug naar huis!
  15. Bert vorenkamp:
    Super hoor !!