Península Valdés & Punta Tombo

30 januari 2020 - Puerto Madryn, Argentinië

We hebben het zuidelijkste punt van deze reis verlaten en zijn aangekomen bij de oostkust, Puerto Madryn.  Bij vertrek in Ushuaia was het 's ochtends een graad of 5 en zagen we een dun laagje verse sneeuw op de toppen van de bergen rondom ons heen. Een vlucht van nog geen 2 uur bracht ons in een heel andere omgeving. Het is een vlak en monotoon landschap waar we doorheen rijden. De plaats Puerto Madryn ligt aan de kust, Atlantische Oceaan. De zon schijnt, hotel ligt aan een boulevard, we zien palmbomen en mensen op het strand.  Graadje of 25. Wat een fijne verrassing.  Heerlijk over het strand gewandeld, voetjes in het water en uiteraard een strandpaviljoen voor een lekker verfrissend biertje en glas wijn. #Vakantie!

20200130_111257

20200130_112256

We zijn hier om de Península Valdés te bezoeken. Het is een schiereiland met een unieke dierenwereld. Een belangrijk zeereservaat en op de werelderfgoedlijst van Unesco. Uiteraard afhankelijk van het seizoen,  leven hier aan de kust zeehonden, zeeleeuwen en zee-olifanten. Ze paren hier, krijgen  jongen, die groeien hier op, leren zwemmen om uiteindelijk terug te keren naar zee. Een cyclus die zich steeds opnieuw herhaald. Ook walvissen zijn vaste bezoekers van de 2 baaien (Golfo Nuevo en San Matías) om jongen te baren en groot te brengen maar dat is tussen juni en september.  Verder worden hier ook orka's gespot.  Die zien de jonge zeehonden en zeeleeuwen weer als prooi. Maar vandaag ff niet. Zou wel heel veel geluk betekenen. Laatste signalering was  21/1 toen waren 10 orkas bij de kust. Ook zijn er enkele kolonies met de kleine, grappige Magelhaen pinguïns.

20200131_001616

DSCN2407

Naast de zeedieren zien we tijdens de tour over het schiereiland ook verschillende andere bewoners, waaronder vele Guanaco (lama), Mara (Patagonische haas), roodkop gieren, uiltjes, Rhea (klein soort struisvogel) en Armadillo (gordeldier). Qua landschap is het vlak, droog en dor en alleen lage begroeiing met grassen en struiken. Ook zijn er een 3 tal zoutvlaktes,  gemiddeld zo'n 40m onder de zeespiegel.

20200131_001300

20200131_00153320200131_001801

Bij één van de stops zien we een kleine groep zee-olifanten. De grote kolossale  mannetjes zijn alweer terug op zee, die komen alleen om te paren. De vrouwtjes of jongen die wie zien, liggen te slapen op het strand.  Bij Punta Norta treffen we grote groep zeeleeuwen.  Hier meer actie. De mannetjes blijven bij de groep. We zien heel veel jongen in de groep. Er wordt af en toe naar elkaar gebruld of gegromd, plekje veroverd... prachtig schouwspel.

20200131_00173920200131_001708

De jongen van een zeeleeuw blijven bijv. ook maanden bij de moeder te zogen.  Dit in tegenstelling tot de zeeolifant, waar een jong na 23 dg zogen inmiddels zo gegroeid is dat het zelf de zee op kan gaan.

DSCN2420

Genoten van deze tour vandaag. Teveel mooie foto's ....  moeilijk kiezen.

Morgen nog een bezoek aan Punto Tombo, waar de grootste kolonie Magelhaen pinguïns buiten Antarctica zich bevindt.  Nu al zin in.

1. Miranda:
    31 januari 2020
    WAUW!! Wat is het ook prachtig om het zo mee te beleven. Kijk alweer uit naar jullie volgende reisverslag en foto's 😘
  2. Truus:
    31 januari 2020
    Super wat een fantastische vakantie en wat hebben jullie al veel gezien, geweldig om het allemaal te lezen zo zijn wij er toch een beetje bij
  3. Emmy:
    31 januari 2020
    Geweldig om te zien,de verschillen in de natuur,en wat prachtige foto's,echt genieten dus.
  4. Lieve Groet van Stien:
    3 februari 2020
    Wat fijn dat jullie zo Genieten.