Ushuaia.... Fin del Mundo, Einde van de wereld

28 januari 2020 - Ushuaia, Antarctica

Ushuaia, is de hoofdstad van de provincie Tierra del Fuego (Vuurland) en noemt zich de meest zuidelijke stad ter wereld. Eigenlijk is het dat niet meer want op een eilandje aan de overkant van het Beaglekanaal is het dorp Puerto Williams in ontwikkeling en nog net iets zuidelijker gelegen.... maar dit behoort echter tot Chili. Dus de meest zuidelijkste stad van Argentinië, ja! En de titel Fin del Mundo, Einde van de wereld trekt toch ook toeristen. Dat wij "Het einde van de wereld" ook bereikt hebben, is afgestempeld in ons paspoort.  Tevens is  Ushuaia een havenplaats en vertrekken hier de schepen / expedities richting Antarctica. Het Beaglekanaal vormt ook gedeeltelijk de grens tussen Chili en Argentinië en verbindt de Atlantische en Stille Oceaan met elkaar. Op een eilandje voor de kust ligt het vooral voor de scheepvaart bekende (beruchte) punt Kaap Hoorn.

20200128_192203

20200128_160415

De omgeving is hier anders. Kwamen we vanuit kale, woeste bergen (steppe) is het hier volledig groen. Ongerepte bossen en meren, ontelbare eilandjes met prachtige fjorden. We hebben een trekking gemaakt door het Nat.Park dat ook Tierra del Fuego heet. Het omvat een oerbos met veel beuken, veengebieden, subantarctische toendra en moerassen. Onze wandeling gaat langs de oevers van de Ensenada baai,  door de bossen over heuvels en eindigen in een andere baai. Prachtige omgeving, af en toe pittige klimmetjes.

20200127_193747

20200127_193945

De naam Vuurland is ontstaan door de ontdekkingsreiziger Magellaan. Toen hij hier omstreeks 1520 voer en langs de kust overal vuurhaarden zag, omschreef hij dit gebied als Tierra de los Fuegos. De vuren aan de kust waren van de inheemse stammen,  Onas- en Yámanas indianen. Toen tussen 1850 - 1900 Europeanen aan land kwamen en zich op Vuurland gingen vestigen  brachten zij infecties mee met als gevolg dat duizenden indianen stierven aan o.a. mazelen en griep. Tegenwoordig is er géén één oorspronkelijke bewoner meer te vinden .

P1270011DSCN2288

Na de wandeltocht hebben we een luch aan het water. We zijn met een klein gezelschap, 16 personen, incl gidsen (Canadezen, USA,  France,  Servië).  Leuk even reiservaringen delen. 's Middags  stappen we in canoes en peddelen een eindje de rivier af. Leuk tochtje, we zien o.a. een beverdam en komen uiteindelijk bij Lapataia baai uit waar de tocht ook eindigt.

20200127_193647

20200127_193543

Daar zien we ook dezelfde roofvogel die we eerder bij Lago Argentino zagen. Het is een kuif caracara. Behoort tot familie van de valk. Zat hier rustig in het gras aan de oever. Daardoor zie je z'n gele poten nu niet. Prachtig beest.

DSCN2277

DSCN2285

Onze 2e dag hier maken we een boottocht op het Beaglekanaal. Langs rotseilandjes vol met vogels. Het zijn Comorant birds.  Een soort aalscholver. Door het zwart/witte lijf lijken ze nauw verwant aan pinguïns, maar dat zijn ze niet.  Op een andere rots zien we zeeleeuwen liggen, verderop ronden we een rotsblok met de vuurtoren.

20200128_193700

DSCN2323

DSCN2325

20200128_193028

Tussen de bedrijven door het stadje zelf ook nog bezocht.  Stelt niet zoveel voor. Goed op toerisme ingericht, het geld moet in de korte zomer verdient worden. Het ligt echt tegen een berghelling aangeplakt en vanuit de haven en het centrum lopen de  wegen allemaal omhoog. Ook treffen we hier de 1e regen tijdens onze vakantie. Nog 1 ding te doen, het eten van centolla. Koningskrab. Dat staat voor vanavond op het menu. Je kan ze ter plekke in het aquarium uitzoeken.

1. Bert vorenkamp:
    Mooie foto’s !!
    Leuk verhaal !!
    Veel plezier nog !!
  2. Ineke:
    28 januari 2020
    Fantastisch bijzondere ervaring. Bij verlenging van je paspoort deze weer terugvragen.
  3. Christina:
    28 januari 2020
    Weer een mooi verhaal, en om zeeleeuwen en pinguins te zien lijkt me geweldig. Veel plezier nog.
  4. Trijnie Werkman:
    Wat een prachtige reis
    Genieten nog even
    Blijf jullie volgen!
  5. Leonie:
    Wauw prachtige foto’s! Klinkt als een super reis! Geniet er nog van! Dikke kus😘
  6. Sandra:
    29 januari 2020
    Wat weer prachtige foto, s en weer een fantastisch reis verhaal. Als ik je verhalen lees is het net of ik zelf op reis ben. Je wordt gewoon meegezogen in jullie reis. En hoe geweldig is dat, ik hoef er namelijk zelf niet voor op reis.......
  7. Mirna:
    29 januari 2020
    Wauw wat beleven en zien jullie mooie dingen! Super om mee te mogen genieten door jullie fotos! Nog veel plezier! 😘
  8. Annemieke:
    Gaaf hoor!! Weer genoten. 😘
  9. Eelke:
    29 januari 2020
    Heel mooi. Ga zo door en het wordt een vakantie om nooit meer te vergeten.
  10. Janny:
    29 januari 2020
    Wat een belevenis... Geniet van jullie mooie verhalen... Veel plezier nog!!
  11. Lieve Groet van Stien:
    29 januari 2020
    Wat Geweldig.....Fijn om een stukje mee te reizen..