Posada Casa Bemberg .... time to relax

4 februari 2020 - Puerto Iguazú, Argentinië

We hebben Patagonië en de kale vlaktes verlaten en verblijven de laatste week in het noordoosten van Argentinië. Het is de provincie Misiones, grenzend aan Paraguay en Brazilië. De naam Misiones stamt af van de vele missieposten / jezuïeten die zich hier vroeger vestigden. Eén en al groene regenwouden in rode kleigrond. Bomen tot wel 40 m hoog en vele rivieren en watervallen.  Het oerwoud moest echter wel terrein prijsgeven aan de matéplantages. Maté is een thee-kruidenmengsel. Jonge blaadjes en knoppen van de matéplant (yerba) worden gedroogd en gemalen. Het  heeft een opwekkend effect door de cafeïne die het bevat.  Maté drinken is hier echt overal in het dagelijks leven ingeslopen. Men drinkt het uit een kom (vorm kalebas) via een ijzeren rietje, bomba genaamd.  Je ziet mensen overal en onderweg maté drinken. In de auto, in het park, op het vliegveld..... ieder met zijn eigen thermoskan warm water en zakje maté om hun kom te vullen. (foto's: google)

260px-Mate_en_calabaza

260px-Man_in_Buenos_Aires_drinking_mate

Wij verblijven eerst 3 dg in Casa Bemberg. Een prive landgoed van zo'n 400 ha met in vroegere tijden ook plantages.  Nu is het een national forest reserve. Wordt de natuur beheert en hersteld. Het oude koloniale huis ligt prachtig op een heuvel aan de rivier Parana. De rivier is tevens de grens met Paraguay.

20200203_224213

20200203_224317

Geen uitgebreid programma hier. Even een paar dagen relaxen. En dat is goed ook, want de warmte.... tot 35 graden in combinatie met de hoge luchtvochtigheid, daar moeten wij toch echt even aan wennen. Houden 's middags dus ook even siësta.... net als iedereen hier doet.

20200203_224640

We worden erg verwend met eten en drinken. Maken een boottochtje op de rivier. Wandeling in de omgeving naar klein kerkje. Genieten van de weelderig begroeide groene omgeving, bloeiende planten, diverse fruitsoorten aan de bomen en kleine watervallen.  Voorproefje van de grote watervallen bij Iguazú die de laatste dagen op het programma staan.