IJsmuur van Perito Moreno gletsjer

26 januari 2020 - Perito Moreno Glacier, Argentinië

Op ongeveer 80 km van El Calafate gaan we de Perito Moreno gletsjer opzoeken. Deze gletsjer maakt deel uit van het Zuid Patagonische ijsveld, het op 3 na grootste ijsveld in de wereld na Antarctica en Groenland. Het is beschermd natuurgebied, nat.park Los Glaciaros.

Met een mooi zonnetje, blauwe lucht rijden we weg. De omgeving is één grote open vlakte, omringd door kale bergen, droge wind met opzij van ons steeds het blauwe gletsjemeer Lago Argentino. Het is het grootste meer van Argentinië met een oppervlakte van ruim 1400 km2 en op sommige plaatsen tot 500 m diep. Het wordt gevoed door het smeltwater van meerdere gletsjers,  waaronder de Perito Moreno die wij vandaag gaan opzoeken.

DSCN2234

Het Zuid Patagonische IJsveld omvat 48 gletsjers. De Perito Moreno is daar 1 van. Als 1 brede ijsweg duwt hij zich voorwaarts. Er zijn tijden geweest waarbij de gletsjer wel 1 à 2 meter per dag verschoof.  Hij neemt daarin alles mee wat op de route ligt (stenen, puin). Inmens breed, wel zo'n 5 km en eindigt in een fjord waar de ijsmassa zo'n 67,5 meter dik / hoog is. Het is één van de weinige gletsjers in de wereld die geen last heeft van terugtrekking door klimaatverandering.

20200126_16552420200125_173001

Het  bewegen, voortduwen van het ijs verneem je, dat hoor je door o.a het kraken van het ijs, af en toe klinkt het als een donderslag , alsof het onweert. Even later zie je ergens op de muur ijsblokken het water in vallen. Een schitterende ervaring. Via loopbruggen en balkons kan je tot redelijk dichtbij komen. Zie je de gletsjer als één brede weg vanuit de bergen komen schuiven. Grove punten, scheuren.... moeilijk voor te stellen hoe groot en hoog dit is. Als we verderop in het meer een aantal kajakkers spotten en een rondvaartbootje, dan pas realiseer je hoe inmens groot dit is. Ik heb 2 korte filmpjes geüpload maar kan deze niet in dit verhaal tussenvoegen. Maar als je op de pagina even naar video zoekt, zullen ze daar wel oner staan. Een selfie  maken behoort ook niet echt tot mijn talenten, maar ik kon het hier in deze prachtige omgeving toch niet laten.

DSCN221620200125_101824

Het weer in de bergen is altijd onvoorspelbaar.  De zonnige omstandigheden vanaf ons vertrekpunt, hebben toch enigzins plaatsgemaakt voor wat dreigende wolken, af en toe een spetter en een straf windje. Maar desondanks hebben we alles erg goed kunnen zien en ervaren. Op de terugreis zagen we nog een mooie eagle vanuit zijn vlucht landen op struikgewas. De Condor hebben we niet aan ons reportoire kunnen toevoegen.

20200126_165439

Dag 2 in El Calafate hebben we benut met een kleine rondtrip, wandeling langs het meer en bezoek aan het Glaciarium (gletsjer museum). Mooie foto's, uitleg over het onstaan, werking van gletsjers en prachtige 3D flim over Zuid Patagonische IJsveld. Afsluiting met een drankje in de ijsbar. We kregen gepaste outfit + handschoenen aan. Alles was van ijs. De bar,  stoelen,  bankje, je glas.....

20200125_173402

Inmiddels hebben we dit gebied verlaten. Een korte vlucht van nog geen 1,5 uur heeft ons inmiddels naar Ushaia gebracht.  Vuurland, waar we morgen  een excursie doen naar het Tierra del Fuego nat.park. een trekking van 3 uur + kanotocht.  Vanuit het vliegtuig hadden we nog een laatste blik op de bergen en gletsjers van El Calafate.

20200126_101101

1. Lia:
    26 januari 2020
    Zoo wat indrukwekkend, onder de indruk van moedertje natuur😳 hoe kan het dat deze gletcher geen last van klimaatverandering heeft?
    Prachtige fotos weer van jullie, fantastisch👌
  2. Christina:
    26 januari 2020
    Wat appart zeg de ijs gletsjer. Is eigenlijk een soort ijs wonder. Wat een mooi gezicht. De ijsbar lijkt me een beetje koud😬 Heel veel plezier nog. De verslagen lees ik graag. Gr
  3. Emmy:
    26 januari 2020
    Oh,wat mooi om te zien,bijzonder,wel koud hoor,veel plezier voor morgen🙋🙋🙋
  4. Annie en Jan:
    27 januari 2020
    Mooie verslagen, prachtige foto's; als het zo doorgaat maken jullie ons stront jaloers.
    Fijne voortzetting luitjes !
  5. Henk:
    28 januari 2020
    Ik las zojuist een verhaal op de Nosapp.dat een man zonder duikpak enz. een heel stuk onder het poolijs heeft gezwommen. Dat heeft hij gedaan om aandacht voor het klimaat te vragen.Omdat jullie toch ook al cool bezig zijn wilde ik jullie deze suggestie niet onthouden.Doe voorzichtig en veel plezier verder.