Sani Pass & Lesotho

2 oktober 2016 - Sani Pass, Drakensbergen, Zuid-Afrika

We laten de kust even weer voor wat het is en gaan richting de Drakensbergen, welke liggen in de provincie KwaZulu Natal. De Drakensbergen worden gevormd door een gekartelde muur basalt die net over de grens met Lesotho zijn hoogste punt bereikt van 3482 meter. De route er naartoe toe gaat door de Midlands.  Een Engels aandoende, liefelijk groen heuvellandschap met mooie vergezichten. Hoe verder we het gebied inrijden, hoe meer we verderop het ruige hooggebergte zien opdoemen. In de graslanden zien we zwart bonte koeien lopen grazen. Dit gebied levert 40% van de melkproductie van Zuid Afrika wordt ons later verteld. Ook zijn er veel forel-visvijvers in de omgeving.

Eén van de vertrekpunten voor een trip over de Sani Pass is Underberg, waar wij 2 nachten verblijven. De Sani Pass is alleen toegestaan voor terreinwagens met 4x4 of motoren.  Wij gaan daarom mee met een georganiseerde tour vanuit het dorp. Direct na de Zuid Afrikaanse douanepost  (we rijden dan al enige tijd op een gravelroad) wordt het steil.  Deze bergpas werd in vroegere dagen gebruikt als handelsroute tussen Zuid Afrika en het toenmalige Basutoland (het huidige Lesotho).  Te voet of per ezel moest de handelswaar vervoerd worden. De laatste 6 kilometer wordt een hoogte van duizend meter overbrugd.  Het was genieten, prachtige vergezichten.  De hoge bergen met daarachter blauwe luchten. Terwijl het die avond daarvoor in de bergen nog gesneeuwd heeft (bij ons in het dorp onweer en regen). Daarom al bang dat het misschien alleen wolken en mist zou zijn de volgende dag. Maar niets was minder waar.  Een zonnetje,  blauwe lucht, maar qua temperatuur wel koud, en later op de dag ontwikkeling van wolken waardoor we zelf ook lichte sneeuwval hebben meegemaakt.

Op het hoogste punt van de Pass bij het hoogste restaurant van Zuid Afrika geluncht en vervolgens nog een stukje Lesotho in gereden. Het land van de schapenherders.  Op de kale vlakten in een desolate omgeving, met koude en harde wind een hard bestaan. De jongens die we tegenkwamen waren gewikkeld in dekens en met mutsen op om warm te blijven.  De grote tegenstelling daarbij is dat vlak na het passeren van de Lesotho douanepost, ineens een zeer goede geasfalteerde weg met vangrail is aangelegd. Betaald door Chinezen, als wederdienst tot toegang van de bodemschatten van Lesotho en de lokale economie. Heb bijvoorbeeld gelezen dat de Chinezen hier textielfabriek openen. De lokale bevolking als goedkope arbeidskrachten.  Dus binnenkort bij ons in de winkels "made in Lesotho "???

De terugreis waren de wolken toch zo het dal in gerold, dat alle uitzichten van de ochtend verdwenen waren. Lichte sneeuwvlokjes waren het gevolg. Ook het verblijf in het dorp was nog aan de koude kant. Vanochtend bij het verlaten van Underberg, was het 7 graden. Tijd om het warme Afrika weer op te zoeken.