via Swaziland naar de kust

30 september 2016 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

Via de Malelane gate verlaten we Krugerpark en al snel zijn we bij de grensovergang naar Swaziland.  De douaneformaliteiten zijn vlot geregeld.  Stempeltje ZA uit en stempeltje Swaziland in. Het is een klein Koninkrijk omringd door Zuid-Afrika en Mozambique.  De weg die we volgen is omringd door bergen en biedt mooie uitzichten. De route laat ons klimmen richting Piggs Peak.  Een omgeving met veel bosbouw en houtzagerijen. In de dalen zien we meer landbouw, waaronder veel suikerriet.  Ook zien we borden van de Europese Unie....... we vermoeden ondersteuning van projecten met subsidies. We zetten de afdaling in richting de hoofdstad Mbabane en komen zowat op een 4-baans weg (we denken de enige van dit land). Wij verblijven 2 nachten in Malandela Lodge.  Mooi gelegen en omringd door een botanische tuin. Het is een farm, met een B&B en enkele art-shops. Het geheel heeft een redelijk spiritueel en hippie achtig karakter. Prima plek om alle indrukken van de afgelopen dagen te verwerken.

We zetten onze reis voort richting de Indische Oceaan  naar het plaatsje Saint Lucia. Dit ligt aan de zuidkant van het iSimangaliso Wetland Park, dat zich langs de gehele kuststrook uitstrekt tot aan Mozambique.  Wat dit park uniek maakt is de combinatie van subtropische kust, moerassen en tropische bos. We maken een korte tour door dit park en zien hier onze eerste Gnoes (Wildebeast) in het grasland grazen. En even later spotten we ook nog zebra, kudu, wrattenzwijntjes en buffalo. Ook draaien we af naar de kust en stranden. De hoge golven vormen grote rollers en zorgen voor een ruige branding, als ze met bulderend geluid het strand oprollen. Een mooi schouwspel.

's Middags maken we een rondvaart door de lagunes van Saint Lucia. Hier zitten zo'n 800 nijlpaarden en 1200 krokodillen.  Niet bepaald een plek om te water te gaan. Dit water-moerasgebied is ook de verblijfplaats van vele vogelsoorten zoals de Afrikaanse Visarend, pelikanen,  flamingo's, lepelaars, reigers en ijsvogeltjes.

Morgen reizen we weer verder. Dan weer de bergen in richting de grens met Lesotho.

1. Greet Pomstra:
    1 oktober 2016
    Geweldig mooi beschreven , herkenbaar!!!! Pracht land met geweldig mooi natuur, mooie foto.s kijk uit naar je vlgd verhaal , geniet ervan, gr Greet