Op zoek naar de Oceaan reuzen

9 oktober 2016 - Hermanus, Zuid-Afrika

We blijven de kust volgen en onze volgende bestemming is Hermanus. De weg hier naar toe laat ons geruime tijd door een landbouw gebied rijden. Heuvelachtig, maar veel verbouw van granen. Hier en daar rijdt de combine of is al geoogst. Verder valt er niet zoveel over te vertellen .

Ons doel is Hermanus. Volgens het Wereld Natuurfonds één van een 12 beste plekken ter wereld om walvissen te spotten. Dat is dan ook ons doel. Volgens de boekjes moet het hier mogelijk zijn om vanaf de kust deze imposante dieren te spotten. En dat lukt. Langs de gehele kuststrook is een mooi wandelpad aangelegd met meerdere uitzichtpunten.  De 2e dag is het 's ochtends gelijk raak. Een moeder walvis met kalf kunnen we geruime tijd volgen. Mooi boven het wateroppervlak uitkomend, een blow spuiten en als ze afdraait en het ruimere sop kiest ook nog een paar maal de staart. Wow, mooi hoor. Helemaal onder de indruk.  Ook de dag erna zien we wederom walvissen voorbij komen. Nu 2 grote exemplaren naast elkaar. Langere tijd de kustlijn volgend. Tussen de 5 en 10 meter vanuit de kust. Prachtig.  Langs de kust loopt dagelijks de Whale-crier.  Die blaast op zijn hoorn zodra hij een Whale gespot heeft.

Wij zijn 's ochtends eerst vorige ons 2e doel op pad geweest. Een kooiduik met witte haai. Om 05.10 ging de wekker af. Het was nog zo'n 3 kwartier rijden naar Gansbaai en om 06.30 uur werden we verwacht.  Ter plekke een ontbijt en om 07.00 uur uitvaren. De temperatuur hield op dat moment nog niet over, zo'n 11 graden. Gelukkig kwam er later een zonnetje bij en werd het toch nog aangenaam. Nadat we voor anker waren gegaan en de kooi geplaatst werd het wachten. Telkens werden er emmers met een mix van bloed en visvoer overboord gegooit en later ook een lijn met tonijn vissenkoppen.  En met resultaat.  Meerdere keren liet zich een witte haai zien. Vooral de eerste keer schrik je ervan. Zo 'm uit het niets springt hij omhoog met de prooi in zijn bek. Roppend,  spartelen,  agressief.  Wow...... respect. Als je in de kooi zit wacht je als het ware boven water. Als de bemanning hem van bovenaf ziet komen roept men: down, down, down..... en laat je je in de kooi naar bekend zakken en ziet de actie van de haaien onder water. Gaat allemaal erg snel. Maar al met al zeker een gave ervaring. Een "once in a liftime " zeg maar.