Safari....... in Krugerpark

27 september 2016 - Malkerns, Swaziland

De afgelopen 3 dagen waren we in het Krugerpark,  misschien wel het meest bekende en tevens grootste wildpark van (Zuid) Afrika - 20.000 km2. Wij verbleven in het zuidelijke gedeelte van het park, waar het meeste wild te vinden is, en overnachten in het Skukuza rest camp in een mooie hut van alle gemakken voorzien.

Dorp een goed wegennet,  zowel geasfalteerd als via zand / gravelwegen kan je hier prima zelf je gamedrives rijden. Omdat het park zo bekend is verwachten we drukte en misschien wel wat te toeristisch ten opzichte van onze eerdere safari ervaringen in Kenia & Tanzania en vooral t.o.v. Botswana, wat voor ons de ultieme natuur beleving was. Maar niets is minder waar. Misschien de gunstige tijd van het jaar, maar het is rustig op de wegen en menig keer rijden wij lange tijd als enige auto op de weg, spottend naar de dieren.  Daar waar meerdere auto's stil staan is wild gespot. Soms ontdek je hetzelfde als eerste,  een andere keer wordt je getipt door anderen die iets bijzonders gezien hebben.

Wij hebben meerdere routes gereden, vooral tussen Skukuza en Lower Sabie, en richting het zuiden Malelane en zoveel moois mogen zien. Het landschap geeft je al het Afrika gevoel dat een mysterieuze kalmte uitstraalt.  En vervolgens sta je oog in oog met een kudde olifanten, rustig etend van de bomen en struiken.  Giraffes, die zo gecamoufleerd in het landschap opgaan.  Zo zie je ze staan en zo zijn ze uit beeld. Soms verraden ze zichzelf doordat hun hoorntjes boven op hun kop boven de bomen uitsteken. In het open veld hebben we neushoorns zien staan. Wat een gigantisch grote beesten zijn dat toch. Onbegrijpelijk dat ze gedood worden voor hun ivoren hoorn. Verder vele soorten antilopen,  impala,  kudu's en een diversiteit aan vogels, aapjes. Een prachtige ervaring was een enorme kudde buffalo's, wel 300 misschien wel 400 stuks. In één lange rij achter elkaar aan lopend dorp het dorre landschap richting de rivierbedding.  We hebben dit zo mooi kunnen volgen.

Het landschap is dor en droog.  Het heeft lang niet geregend en het park, nou de hele regio heeft dringend een hoeveelheid water nodig. De meeste rivierbeddingen staan droog.  Toch herken je in het landschap waar deze waterstromen lopen, omdat de omgeving daarlangs toch groener is.

Met de "big cats" luipaard,  cheeta en leeuwen moet je echt geluk hebben. Meestal liggen ze ergens slapend, bij een rotspartij of onder bomen in de schaduw.  Tijdens 1 avond gamedrive vanuit het park hebben we (enigzins vaag doordat het al aardig schemerig was) een luipaard op een zandheuvel zien liggen.  op onze laatste ochtendtour terwijl we een Warthog  (wrattenzwijntje) aan het bekijken waren werden we getipt dat verderop 3 leeuwen lagen . Prachtig mooi. Ik raak er niet over uitgepraat.  Deze dsgen waren een geweldige ervaring die je zelf moet beleven om het te kunnen voelen.

1. Jannie Slump:
    28 september 2016
    Jeetje Jolanda en Bé, wat weer een mooi verhaal en prachtige belevenissen. Grtjs.
  2. Greet Pomstra:
    Ben bijna jaloers , zo overweldigend is het, Geniet ervan,gr Greet
  3. Ineke:
    28 september 2016
    Geweldig verhaal. Wat een mooie belevenissen.
  4. Truus:
    Mooi verhaal Jolanda en Bé
    Ook ik ben wel een beetje jaloers, wat zien jullie veel en wat maken jullie mee geweldig
    Groetjes uur daam
  5. Ornell en Kim:
    29 september 2016
    Bé en Jo, mooie verhalen en foto's! We wachten de volgende belevenis af :-). Benieuwd naar jullie ontmoeting met de witte haai! Geniet ervan en heeeel veel plezier. Groet Ornell en Kim